Guantanamo 4 Kids


Bij het bekijken van de vele nieuwsberichten via de diverse TV kanalen raakt het vaak onze kouwe kleren niet meer wat, waar of hoe gebeurd. Gesprekken over vrede, tegelijk ergens in de wereld nog maar eens een aanslag … én te vaak en te veel “de politiek“.

Gisterenochtend viel me reeds een nieuwsbericht op die ik zag via BBC World, doch het leek me één van de vele reportages rond vluchtelingen die ons elke dag om de oren word geslagen. Het is niet netjes om dit te schrijven, maar op den duur laat men die beelden aan zich voorbij gaan. Elk huis heeft zijn kruisje.

In de loop van de dag kwamen met regelmaat updates binnen via email met betrekking tot wat ik in de ochtend gezien had. Het verhaal ging niet over de zoveelste vluchtelingengolf, maar over “opgesloten kinderen“, nog erger is dat die kinderen zowaar in kooien worden ondergebracht “gescheiden van hun ouders“.

Ben ik nu opeens in een andere eeuw beland ? Ben ik terechtgekomen in een tijdsrekening die de mijne niet is ? Zie ik beelden van een “westers land” die mensen opsluit als beesten en roofdieren in kooien ? Niemand verdient dit !

De beelden en foto’s lijken me een Guantanamo voor kinderen. Wees eerlijk, volwassenen sluit men op die wijze niet op, alhoewel “The land of the free” het reeds gedaan kreeg, mits wereldwijde protesten, door verdachten van terroristische daden in een oranje pak als beesten op te sluiten in Guantanamo Bay.

Bestaat er nog zoiets als mensenrechten ? Hebben de bestuurders en hun afgevaardigden in Amerika nog enige voeling die hun tot mens maakt ? Hebben uitvoerders van deze praktijken, hetzij de oversten, hetzij hun personeel nog een klein stukje moraliteit en menselijkheid in zich ? Is het beter om mensen als vee samen te drijven, hen vooraf onderling te scheiden – ouders van kinderen – om hen vervolgens op te sluiten ?

Denkt u ook aan wat ik denk ? Ik zie flitsen voor mij opduiken uit reportages over concentratiekampen uit WW II. Joden werden ook gescheiden van de rest, en opzich werd elk gezin uit elkaar getrokken, de mannen richting werkkamp, de vrouwen en kinderen vaak regelrecht de gaskamers in.

Lijk ik u té hard ? Hoeft dat laatste stukje niet ? Feit is dat dit nu gebeurd in het “grote Amerika“, inderdaad zonder dat er doden vallen, maar het idee alleen al om te moeten leven in een kooi, of het nu voor een paar dagen is, of voor één week …

Welke internationale mensenrechten organisatie duikt er nu op om die mensen hulp aan te bieden ? Ziet men dierenrechten organisaties opduiken om dit alles aan te klagen en meteen over te gaan tot héél harde maatregelen, inclusief de eis tot onmiddellijke sluiting van deze centra ? Neen, niets van dat ! Het maakt elk zinnig mens nog meer kwaad op wat zich op dit moment afspeelt in Texas. De diverse foto’s maken mij duidelijk dat er in “de kooien” geen sanitaire voorzieningen zijn, zelfs een apparaat ontbreekt waar mensen een beker water kunnen nemen.

Welke trauma’s zal dit voortbrengen bij de kinderen ? Welke therapeut zal zijn / haar hulp aanbieden om medisch de bel te luiden en te eisen dat deze praktijken terstond beëindigd worden ?

Deze bijdrage bevat vele vraagtekens, maar ik zou echt niet weten hoe ik het anders dien uit te drukken.

De ene week op de koffie bij een dictator. De volgende week doodleuk de koffie, water en eerste hulp ontzeggen in zijn eigen land. Hoe lang kan dit circus die zich “de grootste democratie ter wereld” noemt nog doorgaan ?

Guantanamo

Plaats een reactie