Grand Bazaar Roeselare Gesloopt


Opwaardering van dit soort oude gebouwen die tijdens de hoogdagen van de opkomst van grote supermarkten werden gebouwd is waarschijnlijk onmogelijk.

Heel wat inwoners hebben er hun herinneringen aan, ik denk nog het meest uit de tijd dat de Grand Bazaar (latere GB & Super GB) besliste om een Roeselaarse vestiging te starten.
Toen was dit nog een “ver weg” verhaal die maakte dat Roeselare plots als interessant afzetgebied werd gewaardeerd door hun hoofdzetel ergens in Brussel hoofdstad en zowaar men kon kortbij gratis parkeren … via een oprit naar het dak van het gebouw.

Frappant voor die tijd was dat we als inwoners voor het eerst ook “het gemak” van de roltrappen leerden kennen, van de kelder tot het bovenste verdiep en indien iets vergeten dan maar terug naar beneden via die roltrap.
Als jong manneke herinner ik me ook de Sint, maar die wist blijkbaar niet vanuit zijn grote boek dat 6 December mijn verjaardag was, dus vond ik hem niet meteen sympathiek.

Het was ook de tijden dat vele burgers zich bewust werden van seizoen trends in kleding, speciale aanbiedingen voor karnaval, Pasen ea …
Dit reflecteerde op de toen nog vele kleine kruidenierszaken in de stad die willens nillens ook die trends dienden te gaan volgen.

Ik herinner me dat het ook de oefenplaats was voor de brandweer die vuurtjes stookten op het dak en dan kwamen blussen als oefening omdat de GB toen zowat het hoogste en grootste handelspand was in het centrum (hierbij werd de Zuidstraat dan compleet afgezet door de politie).

Voila even mijmeren was dat over die tijden !

De oude Grand Bazaar, heden Het Zuidpand word afgebroken in het voorjaar 2022 waarna het woonproject “Mandelhof” er zal verrijzen en plaats zal bieden aan 96 appartementen, een ondergrondse parking en een ruime binnentuin (circa 2024).

Een gedachte over “Grand Bazaar Roeselare Gesloopt

Plaats een reactie