iTunes Download Now


Frustratie bij velen, vooral artiesten en niet in het minst van eigen bodem 

Sinds internet een vast gegeven werd in menig huisgezin zijn er vast nog nooit zoveel liedjes ten hore geweest in de huiskamer. Eenvoudig én gemakkelijk, zo gedownload én nog vaker gedeeld … en stukken goedkoper dan dat men het aankoopt in een CD winkel. 

Wees eerlijk voor 0,99 Eurocent per nummer kan men niet sukkelen en na download maakt het meteen deel uit van jouw ultieme digitale muziek bibliotheek. Niemand die zich echt vragen stelt in het product die men ontvangt. 

Een iTunes download heeft een gemiddelde 256 kbps kwaliteit, is voor de modale gebruiker gelijk aan CD kwaliteit, maar is het verre van niet. 320 kbps is nog steeds aan te bevelen, en voor de real freaks is .wav, .aiff en .flac het ultieme format. 

Ik vraag me eerlijk gezegd af wat de artiest financieel overhoud aan 0,99 Eurocent. Als men weet dat een gemiddelde CD een 12 tot 15-tal nummers bevat is de waarde van de iTunes full CD om en nabij de 12 Euro. Inderdaad een gegeven die het mogelijk maakt dat eenieder toegang heeft tot hun favoriete muziek. 

Ik lees vaak op, hetzij Facebook posts, blogs of andere, dat de Belgische artiesten steen en been klagen omtrent de steeds teruglopende verkoop van hun muziek … CD winkels in de buurt gaan over de kop, en door de matige tot mindere verkoop komt men niet meer in de hitparades terecht. Nochtans zijn er meerdere radiostations die in deze tijden 2 soorten hitparades uitzenden. Een nationale of eigen samengestelde Top40 én een iTunes Top40. iTunes heeft het dus al ver gebracht om ook via dat media kanaal de huiskamer binnen te komen. 

Spreiding van verkoop kan leiden tot een mindere verkoop ! In CD land is dit evenzo, alhoewel velen dat gegeven niet wensen, kunnen of willen zien en aanvaarden. Aangezien een iTunes download stukken goedkoper is dan de aankoop van een full CD is het logisch dat men met een beetje geluk de iTunes Top40 induikt, maar niet, tot zelfs geen kans maakt om überhaupt voor te komen in een nationale hitparade. 

Er wringt dus een schoentje, en als men zo’n paar schoenen aan de voeten heeft is het zaak van asap een ander paar schoenen aan te kopen. Ik heb enkel de indruk dat vele artiesten blijven rondhossen met dat paar oude schoenen en alles op zijn beloop laten. 

Het word dringend tijd dat vele artiesten terug tijd en ruimte gaan vrijmaken om contact te vernieuwen en te behouden met hun basis, hun fans, hun kopers. Hoeveel artiesten hebben in de zaal waar men optreed nog een kraampje / stand waar de fans de allernieuwste full CD kunnen aankopen ? De VIP lounge is the place to be, lekker onder ons. Ga terug tussen het volk, en prijs jouw producten aan, breng ze aan de man of vrouw … Het zal beide partijen verheugen en wedden dat anderen hun exemplaar aanschaffen in een lokale CD winkel !?

Verkoop én verkopen zijn een apart wereldje gebouwd op een basis van vertrouwen !

Doch er is één grote en belangrijke “maar”

Waarom zou iemand een full CD aankopen in de lokale CD winkel aan een gemiddelde prijs van 17,52 Euro als men het bij iTunes van thuis uit kan aanschaffen voor gemiddeld 12 Euro ? In een slecht economische tijd kiezen vele klanten voor het goedkoopste alternatief. Het lijkt me zelfs logisch dat de nationale CD verkoop blijft dalen tot een ongeziene diepte. 

Toen iTunes zijn service opstartte leek én lijkt het voor vele artiesten evident hun fans door te sturen naar de iTunes store. Maar is dat de beste deal ? Het lijkt me niet … Men mag dan ook niet ontgoocheld zijn dat de verkoop van de echte CD achteruit gaat en men dan gaat klagen dat er weer een winkel failliet gaat. Het lijkt me dat het moederbedrijf Apple inmiddels rijk genoeg geworden is in slechts één decennium tijd !

Go back to the basics en prijs uw product aan zoals het hoort en dan nog liefst aan een prijs concurrentieel aan die van iTunes. 

Onlangs kocht ik bij een bevriend USA artiest een full CD. Gekocht rechtstreeks op haar website. Aanklikken, add to cart en betaald met PayPal. De full CD, gesigneerd, kost me 12,99 US Dollar (of omgerekend 8,77 Euro !). Een behoorlijk verschil met de officieel gemiddelde prijs in ons Belgisch landje. 

  • Het kost me evenveel als een aankoop via iTunes + ik beschik over een gesigneerd én aan huis geleverd exemplaar
  • De opbrengst van de verkoop komt integraal én rechtstreeks bij de artiest terecht. 

Als je in de komende tijd een koffie met pannenkoek gaat eten, spring dan ook eens binnen bij de lokale CD winkel en doe jouw aankopen daar. 

Image 

 

Advertenties

3 gedachten over “iTunes Download Now

  1. Hey Philippe,

    Ik geef je min of meer gelijk wat het contact met de basis betreft. Al denk ik wel dat de meeste Vlaamse artiesten uit de zogenaamde commerciële sector dicht bij hun fans staan. Nu goed, ik kan enkel voor mezelf praten en nauw contact met mensen die me volgen vind ik bijzonder belangrijk, maar bovenal erg normaal. Ik doe het ook graag. Financieel gezien zijn de dragers en andere gadgets die na een optreden verkocht worden echter peanuts. Zulke verkoop staat meer in het teken van ‘klantenbinding’.

    Wat je als auteur/componist overhoudt aan een verkochte track op iTunes is zo’n 0,08 euro denk ik. Een uitgever verdient rechtevenredig. De netto opbrengsten voor een uitvoerend artiest en de platenfirma die de master eigenaar is ken ik niet, maar dat is echt niet om over naar huis te schrijven sinds de mechanische rechten zo goed als wegvielen. Een single of een album uitbrengen is sowieso een kost en zelfs een break-even scoren in de verkoop is tegenwoordig onhaalbaar. Behalve de productie zijn er nog ontelbare kostenposten die bij zo’n release komen kijken.

    Waar door enkele gewiekste mensen nog steeds geld mee verdiend wordt -en dan kom ik terug op wat je schrijft over playlists- is het beïnvloeden van online verkoop en aldus airplay en playlists op radiozenders. Vroeger stuurden platenfirma’s camionettes langs platenwinkels en kocht de chauffeur alle platen op, tegenwoordig bezitten sommigen een netwerk van duizenden unieke iTunes accounts, veelal echte mensen die met het marketingbudget vergoed worden voor hun aankopen. Indien een platenfirma dus uitgave- en andere rechten heeft op de muziek die ze uitbrengt, komen de marketing uitgaven later terug in geldelijke vorm, doordat meerdere radiostations de muziek draaien. Ten eerste omdat deze in de charts staat én ten tweede omdat ze de muziek daardoor opnemen in hun playlist (vb. A- of B-rotatie). Los daarvan zijn er geregeld ook deals tussen platenfirma’s en radiostations.

    Behalve de geldelijke inkomsten op rechten bekom je als firma eveneens dat je artiest top of mind en dus populair is, waardoor hij meer werk zal genereren. Die optredens leveren vervolgens ook inkomsten uit diezelfde rechten op de muziek. Indien je dan behalve rechten op uitgave enz… eveneens percentages verdient op boekingen, management, road management enz… kan muziek nog winstgevend zijn, hoe raar dat ook mag klinken.

    Artiesten en platenfirma’s die het spel eerlijk spelen zullen nooit hun product op hetzelfde niveau kunnen promoten als diegenen die manipuleren en -tenzij het een instant hit is- nooit dezelfde airplay cijfers kunnen voorleggen.

    Wat je dus schrijft over inkomsten via een fanstand en via legale en eerlijke verkoop op iTunes is mooi (dankjewel daarvoor) en zoals ik eerder schreef volg ik je daarin op het vlak van klantenbinding, maar qua opbrengsten is het niet meer dan een doekje voor het bloeden. Mogelijk kan je als artiest rechtstreeks online verkopen via een eigen platform, maar de geldelijke meerwaarde lijkt me verwaarloosbaar. De tijd die je erin steekt en de administratie zijn dan weer extra drempels.

    Sinds de komst van Napster is de waarde van een album op één nacht gezakt van gemiddeld 16 euro tot 0 (nul) euro. Muziek gratis van het net halen is een verworven recht. En de kwaliteit van de opname is irrelevant geworden omdat de consument het verschil niet kent.

    Om af te sluiten raad ik jou en je bloggers de film-in-ontwikkeling Unsound aan, de moeite om eens te bekijken: http://vimeo.com/58809695.

    Collegiale groeten,
    Tot ergens ten velde, Udo x

  2. De ‘nieuwe’ evolutie baart me zorgen.
    Je koopt bij Itunes muziek. Of bij Spotify. Om het even…
    Je hebt het niet meer in je handen. Eigenlijk is het niet van jou.
    Het zit ‘daar’ ergens… onaantastbaar, in die ‘cloud’… Je hebt het niet.
    Maar je hebt er wel voor betaald. Je betaling geeft je het gevoel dat het van jou is. Maar eigenlijk kun je er alleen maar naar luisteren. Digitale tonale lucht. Bits & bytes. Somewhere out there. Deezer, Spotify… Zelfs ‘oude’ muziek wordt vroeg of laat digitaal vereeuwigd. Zo uniek en zeldzaam is het niet meer. Je kan er voor betalen om er naar te luisteren als je zin hebt. In je ‘speellijst’, of ‘aankooplijst’ staat wel dat jij het hebt betaald. Maar dit is enkel voor het recht om ernaar te mogen luisteren waar en wanneer je wil. Ik voorspel een fatale dag waarop plots alle servers en digitale verbindingen zullen falen. Plots is er niets meer en verdwijnt alle data. Dan is er plots de Stilte.

  3. ik heb me altijd afgevraagd waarom CD’s in zo’n hard plastieken doosje moeten terwijl de kwetsbare vinyl elpee’s in papier en karton worden verpakt. Dat plastiek kost toch allemaal geld en de consument betaalt dat mee met de prijs van de CD. Reken daarbij de werkuren van de mensen die de cd’s en lp’s pressen, branden of weet ik veel en je zit al vlug boven de prijs van een download.
    Kwaliteit qua sound is ook niet meer van deze tijd. Luister maar naar de sound van de jaren 70 platen en vergelijk met deze van nu. Erbarmelijk wat ze durven op de markt brengen. Ook daar wordt dus bespaard. Niet moeilijk dus om downloads zo goedkoop aan de consument te brengen.

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s